IMPLEMENTASI AJARAN TAT TWAM ASI DALAM MENUMBUHKAN RASA TANGGUNGJAWAB SISWA KELAS VI DI SDN 3 KAWAN KABUPATEN BANGLI

DEWA AGUNG ARY MAHARDIKA BD, - (2021) IMPLEMENTASI AJARAN TAT TWAM ASI DALAM MENUMBUHKAN RASA TANGGUNGJAWAB SISWA KELAS VI DI SDN 3 KAWAN KABUPATEN BANGLI. Other thesis, Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar.

[thumbnail of Skripsi] Text (Skripsi)
171103136_Dewa Agung Ary Mahardika Bd.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

ABSTRAK
Implementasi Ajaran Tat Twam Asi Dalam Menumbuhkan Rasa Tanggungjawab Siswa Kelas VI Di SDN 3 Kawan Kabupaten Bangli
DEWA AGUNG ARY MAHARDIKA BD Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Fakultas Dharma Acarya
Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar Email: Lehuu.ary@gmail.com
Etika merupakan cabang filsafat yang mempelajari nilai atau kualitas yang menjadi studi mengenai standar dan penilaian moral. Ajaran etika dalam Agama Hindu juga disebut susila yang salah satu ajarannya ialah Tat Twam Asi. Ajaran Tat Twam Asi merupakan ajaran etika sosial tanpa batas. Saya adalah kamu, dan sebaliknya kamu adalah saya, dan segala makhluk adalah sama sehingga menolong orang lain berarti menolong diri sendiri dan menyakiti orang lain berarti pula menyakiti diri sendiri. Salah satu yang harus ditumbuhkan oleh guru yaitu sikap tanggungjawab seperti tidak telat menyetor tugas dan mematuhi peraturan yang ada di setiap sekolah. Sikap tanggungjawab ini adalah salah satu dari 18 nilai karakter yang teradapat dalam dunia pendidikan.
Adapun masalah yang akan dibahas antara lain, (1) Bagaimana bentuk implementasi ajaran Tat Twam Asi dalam menumbuhkan rasa tanggungjawab siswa kelas VI di SDN 3 Kawan Kabupaten Bangli, (2) Bagaimana strategi penerapan ajaran Tat Twam Asi dalam menumbuhkan rasa tanggungjawab siswa kelas VI di SDN 3 Kawan, (3) Bagaimana dampak dari implementasi ajaran Tat Twam Asi dalam menumbuhkan rasa tanggungjawab siswa kelas VI di SDN 3 Kawan. Teori yang digunakan untuk menganalisis masalah adalah : teori Kontruktivisme dikembangkan oleh Jean Piaget. Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa. Metode pengumpulan data adalah observasi, wawancara, studi kepustakaan, dan dokumen melalui informan dari objek yang diteliti.
Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini, yaitu : (1) Bentuk implementasi ajaran Tat Twam Asi dalam menumbuhkan rasa tanggungjawab siswa kelas VI di SDN 3 Kawan Kabupaten Bangli dimulai dari Mendengarkan penjelasan/nasehat guru, Saling menghormati antarsiswa, dan Tolong menolong. (2) Strategi penerapan implementasi Ajaran Tat Twam Asi dalam menumbuhkan rasa tanggungjawab siswa kelas VI di SDN 3 Kawan Kabupaten Bangli, yaitu menggunakan Metode Ceramah, Metode Pembiasaan, Reward (Hadiah), dan Punishment (Hukuman). (3) Pelaksaan implementasi ajaran Tat Twam Asi dalam menumbuhkan rasa tanggungjawab siswa kelas VI di SDN 3 Kawan Kabupaten Bangli tentunya memiliki dampak antara lain Dampak Kognitif, Dampak Afektif, dan Dampak Psokimotor.
Kata Kunci : Implementasi Ajaran Tat Twam Asi, Tanggungjawab Siswa

ABSTRACT
Ethics is a branch of philosophy that studies values or qualities which are the study of moral standards and judgments. Ethical teachings in Hinduism are also called morals, one of which is Tat Twam Asi. The teachings of Tat Twam Asi are the teachings of unlimited social ethics. I am you, and vice versa you are me, and all beings are the same so helping others means helping yourself and hurting others means hurting yourself. One of the things that teachers must cultivate is an attitude of responsibility such as not being late in depositing assignments and obeying the rules that exist in each school. This attitude of responsibility is one of the 18 character values found in the world of education.
The problems that will be discussed include, (1) How is the implementation of Tat Twam Asi teachings in fostering a sense of responsibility for sixth graders at SDN 3 Kawan Bangli Regency, (2) How is the strategy for implementing Tat Twam Asi teachings in fostering a sense of responsibility for sixth grade students in SDN 3 Kawan, (3) What is the impact of the implementation of Tat Twam Asi teachings in fostering a sense of responsibility for sixth graders at SDN 3 Kawan. The theory used to analyze the problem is: Constructivism theory developed by Jean Piaget. The subjects of this research are teachers and students. Data collection methods are observation, interviews, literature study, and documents through informants from the object under study.
The results obtained in this study, namely: (1) The form of implementation of the teachings of Tat Twam Asi in fostering a sense of responsibility for sixth grade students at SDN 3 Kawan Bangli Regency starting from listening to teacher explanations/advice, mutual respect among students, and helping each other. (2) The strategy of implementing Tat Twam Asi Teachings in fostering a sense of responsibility for sixth grade students at SDN 3 Kawan Bangli Regency, namely using the Lecture, Habituation Method, Reward, and Punishment Methods. (3) The implementation of Tat Twam Asi teachings in fostering a sense of responsibility for sixth graders at SDN 3 Kawan Bangli Regency certainly has an impact, including Cognitive Impact, Affective Impact, and Psychomotor Impact.
Keywords: Implementation of Tat Twam Asi Teachings, Student Responsibilities

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: Fakultas Dharma Acarya > S1 - Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Unnamed user with username isma
Date Deposited: 21 Oct 2025 01:41
Last Modified: 21 Oct 2025 01:41
URI: http://repository.uhnsugriwa.ac.id/id/eprint/515

Actions (login required)

View Item
View Item