IDA AYU BINTANG DWIYANTI, - (2021) STRATEGI GURU DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA PADA PEMBELAJARAN DARING DI SDN 1 SUMERTA DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2020/2021. Other thesis, Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar.
![[thumbnail of Skripsi]](http://repository.uhnsugriwa.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
171103163_Ida Ayu Bintang Dwiyanti.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only
Download (4MB)
Abstract
ABSTRAK
STRATEGI GURU DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA PADA PEMBELAJARAN DARING DI SDN 1 SUMERTA DENPASAR TAHUN PELAJARAN 2020/2021
IDA AYU BINTANG DWIYANTI
Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Fakultas Dharma Acarya
Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar Email : dayupigi@gmail.com
Pendidikan karakter sangatlah penting dilakukan untuk membentuk karakter dan akhlak mulia peserta didik, walaupun ada beberapa hambatan yang terjadi dalam pembelajaran daring, pembentukan karakter harus tetap dilaksanakan. Oleh sebab itu, guru serta bantuan dari berbagai pihak dalam menerapkan strategi mengajar yang tepat dalam mendisiplinkan siswa mengerjakan sesuatu, memberikan umpan balik terhadap tugas yang dikerjakannya, membiasakan siswa melakukan hal yang positif serta nasehat yang tepat kepada siswa sehingga dapat memotivasi siswa dalam mengerjakan tugas sekolah maupun tugas di rumah dengan baik, serta memiliki dan menerapkan karakter yang baik dalam kehidupan sehari-hari. Masalah yang dibahas dalam penelitian ini adalah : 1) Bagaimanakah strategi guru dalam pembentukan karakter siswa pada pembelajaran daring di SDN 1 Sumerta Denpasar?, 2) Apa saja karakter yang nampak dari penerapan strategi guru pada pembelajaran daring di SDN 1 Sumerta Denpasar?, 3) Apa saja hambatan dalam pembentukan karakter siswa pada pembelajaran daring di SDN 1 Sumerta Denpasar?. Teori yang digunakan untuk menganalisis masalah ini adalah teori Karakter Thomas Lickona dan teori Behaviorisme. Metode pengumpulan data menggunakan metode 1) Observasi, 2) Wawancara, 3) Dokmentasi, dan 4) Studi Kepustakaan. Adapun hasil penelitian dan pembahasan dalam penelitian ini 1) Gambaran Umum lokasi penelitian : Sejarah SDN 1 Sumerta, Letak Geografis SDN 1 Sumerta, Visi dan Misi SDN 1 Sumerta, Keadaan Sarana dan Prasarana, Keadaan Guru, Pegawai, dan Siswa SDN 1 Sumerta, Struktur Organisasi SDN 1 Sumerta. 2) Strategi guru dalam pembentukan karakter siswa pada pembelajaran daring di SDN 1 Sumerta : Pemberian Tugas dengan Umpan Balik, Kegiatan Pembiasaan, Pemberian Nasehat. 3) Karakter yang nampak pada siswa dari penerapan strategi guru pada pembelajaran daring : Religius, Jujur, Mandiri, Kreatif, kerja Keras, Disiplin, Bertanggung jawab, Peduli Sosial, Peduli Lingkungan, Toleransi, Bersahabat/Komunikatif, Rasa Ingin Tahu, Gemar Membaca, Semangat Kebangsaan, dan Cinta Tanah Air. 4) Hambatan dalam pembentukan karakter siswa pada pembelajaran daring : Faktor Siswa, Faktor Lingkungan Belajar, Faktor Orang Tua, dan Faktor Guru.
Kata Kunci : Strategi Guru, Karakter Siswa, Pembelajaran Daring.
ABSTRACT
TEACHER'S STRATEGY IN ESTABLISHING STUDENT CHARACTER IN ONLINE LEARNING AT SDN 1 SUMERTA DENPASAR ACADEMIC YEAR 2020/2021
IDA AYU BINTANG DWIYANTI Elementary School Teacher Education Department Faculty of Dharma Acarya
I Gusti Bagus Sugriwa State Hindu University Denpasar Email : dayupigi@gmail.com
Character education is very important to do to shape the character and noble character of students, although there are some obstacles that occur in online learning, character building must still be carried out. Therefore, teachers and assistance from various parties in implementing appropriate teaching strategies in disciplining students to do something, providing feedback on the assignments they are doing, getting students used to doing positive things and giving appropriate advice to students so that they can motivate students in doing school assignments. as well as tasks at home well, as well as having and applying good character in everyday life. The problems discussed in this study are: 1) What is the teacher's strategy in shaping student character in online learning at SDN 1 Sumerta Denpasar?, 2) What are the visible characters of the application of teacher strategies in online learning at SDN 1 Sumerta Denpasar?, 3) What are the obstacles in forming student character in online learning at SDN 1 Sumerta Denpasar?. The theory used to analyze this problem is Thomas Lickona's Character theory and Behaviorism theory. The data collection method used the methods of 1) Observation, 2) Interview, 3) Documentation, and 4) Literature Study. The results of the research and discussion in this study 1) Overview of the research location: History of SDN 1 Sumerta, Geographical Location of SDN 1 Sumerta, Vision and Mission of SDN 1 Sumerta, State of Facilities and Infrastructure, Condition of Teachers, Employees, and Students of SDN 1 Sumerta, Structure The organization of SDN 1 Sumerta. 2) The teacher's strategy in forming student character in online learning at SDN 1 Sumerta: Giving Assignments with Feedback, Habituation Activities, Giving Advice. 3) Characters that appear in students from the implementation of teacher strategies in online learning: Religious, Honest, Independent, Creative, Hard work, Discipline, Responsible, Social Care, Environmental Care, Tolerance, Friendly/ Communicative, Curiosity, Love to Read, National Spirit, and Love for the Homeland. 4) Barriers in the formation of student character in online learning: Student Factors, Learning Environment Factors, Parent Factors, and Teacher Factors.
Keywords: Teacher Strategy, Student Character, Online Learning.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
Divisions: | Fakultas Dharma Acarya > S1 - Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Unnamed user with username isma |
Date Deposited: | 21 Oct 2025 01:42 |
Last Modified: | 21 Oct 2025 01:42 |
URI: | http://repository.uhnsugriwa.ac.id/id/eprint/527 |