I NYOMAN GEDE KUSUMA YUDA, - (2021) HUBUNGAN KEBIASAAN BELAJAR DI RUMAH PADA MASA PANDEMI COVID-19 DENGAN HASIL BELAJAR TEMATIK SISWA KELAS V SD NO.6 GULINGAN TAHUN 2021. Other thesis, Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar.
![[thumbnail of Skripsi]](http://repository.uhnsugriwa.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
171103165_I Nyoman Gede Kusuma Yuda.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only
Download (5MB)
Abstract
ABSTRAK
HUBUNGAN KEBIASAAN BELAJAR DI RUMAH PADA MASA PANDEMI COVID-19 DENGAN HASIL BELAJAR TEMATIK SISWA KELAS V SD NO.6 GULINGAN TAHUN 2021
I NYOMAN GEDE KUSUMA YUDA
Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Fakultas Dharma Acarya
Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar E-mail : aleksujawan98@gmail.com
Kebiasaan belajar di rumah siswa pada masa pandemi Covid-19 mengalami penyesuaian dan sedikit perubahan dikarenakan situasi Pandemi Covid-19 yang melanda Indonesia. Siswa harus mulai membentuk kebiasaan belajar baru seperti dalam pelaksanaan pembelajaran, pembuatan catatan, dan mengerjakan tugas-tugas sekolah yang dimana siswa sepenuhnya harus belajar di rumah secara daring. Siswa harus bisa menyesuaikan diri pada saat proses pembelajaran tematik agar hasil belajar siswa tidak menurun. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui 1) kebiasaan belajar siswa di rumah pada masa pandemi Covid-19, 2) hasil belajar siswa pada pembelajaran tematik, 3) hubungan kebiasaan belajar di rumah pada masa pandemi Covid-19 dengan hasil belajar tematik siswa kelas V SD No.6 Gulingan.
Jenis penelitian ini adalah penelitian korelasi dengan sampel penelitian siswa kelas V SD No.6 Gulingan yang berjumlah 30 siswa dengan menggunakan teknik sampel jenuh. Instrumen pengumpulan data pada penelitian ini menggunakan angket untuk mengukur tingkat kebiasaan belajar siswa di rumah pada masa pandemi Covid-19 serta tes pilihan ganda dalam pembelajaran tematik pada ranah kognitif tema 1 Organ Gerak Hewan dan Manusia, subtema 1 Organ Gerak Hewan. Hasil analisis menunjukkan, 63,3% siswa mendapatkan skor angket kebiasaan belajar di rumah dengan kategori tinggi, 40% siswa memperoleh hasil belajar termatik dengan kategori baik, dan terdapat hubungan antara kebiasaan belajar di rumah pada amasa pandemi Covid-19 dengan hasil belajar tematik siswa sebesar0,786dengankategorikuatdengandidapatrhitungsebesar0,786>rtabel 0,361 dengan signifikansinya 0,000 < 0,05.
Berdasarkan data hasil penelitian tersebut, bentuk kebiasaan belajar di rumah pada masa pandemi merupakan salah satu faktor yang mempengaruhi hasil belajar tematik siswa, karena menunjukkan hubungan yang positif. Semakin baik bentuk kebiasaan belajar siswa di rumah pada masa pandemi Covid-19, maka semakin tinggi pula hasil belajar yang didapat oleh siswa, begitupula sebaliknya. Maka dari itu, pentingnya pembentukan kebiasaan belajar di rumah yang baik agar hasil belajar yang didapatkan siswa juga baik.
Kata Kunci : Kebiasaan belajar di rumah pada masa Pandemi Covid-19, hasil belajar tematik
ABSTRACT
THE RELATIONSHIP OF STUDYING HABITS AT HOME DURING THE COVID-19 PANDEMIC WITH THE THEMATIC LEARNING OUTCOMES OF FIFTH GRADE STUDENTS AT SD NO. 6 GULINGAN IN 2021
I NYOMAN GEDE KUSUMA YUDA Department of Elementary School Teacher Education Fakulty of Dharma Acarya
State Hindu University I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar E-mail : aleksujawan98@gmail.com
The habit of studying at home during the Covid-19 pandemic there is an adjustments and a little changes due to the Pandemic situation that hit Indonesia. Students must begin to form new study habits such as in the implementation of learning, taking notes, and doing school assignments where students must fully study at home online. Students must be able to adapt during the thematic learning process so that student learning outcomes do not decrease. This study aims to determine 1) students' study habits at home during the pandemic of Covid-19, 2) student’s learning outcomes in thematic learning, 3) the relationship between study habits at home during the Covid- 19 Pandemic with thematic learning outcomes of fifth grade students at SD No.6 Gulingan.
This type of research is a correlation study with the research sample of the fifth grade students of SD No. 6 Gulingan, totaling 30 students using the saturated sample technique. The data collection instrument in this study used a questionnaire to measure the level of student learning habits at home during the pandemic of Covid-19 as well as multiple choice tests in thematic learning in the cognitive domain of theme 1 Animal and Human Movement Organs, subtheme 1 Animal Movement Organs. The results of the analysis show, 63.3% of students get a high category of home study habit questionnaire score, 40% of students get a good category, and there is a relationship between home study habits during the Pandemic of Covid-19 with thematic learning outcomes and students' thematic learning outcomes of 0.786 with a strong category with the obtained rcount of 0.786 > rtable 0.361 with a significance of 0.000 <0.05.
Based on the data from the research, the form of study habits at home during the pandemic is one of the factors that affect student thematic learning outcomes, because it shows a positive relationship. The better the shape of students' study habits at home during the pandemic of Covid-19, the higher the learning outcomes obtained by students, and vice versa. Therefore, the importance of forming good study habits at home so that the learning outcomes obtained by students are also good.
Keywords: Study habits at home during the Covid-19 Pandemic, thematic learning outcomes
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
Divisions: | Fakultas Dharma Acarya > S1 - Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Unnamed user with username isma |
Date Deposited: | 21 Oct 2025 01:42 |
Last Modified: | 21 Oct 2025 01:42 |
URI: | http://repository.uhnsugriwa.ac.id/id/eprint/528 |