PAPLAJAHAN BASA BALI RING PASRAMAN BUDI PEKERTI DÉSA ADAT MANUKAYA ANYAR TAMPAKSIRING KABUPATÉN GIANYAR

SANG AYU PUTU JUNIANTARI, - (2023) PAPLAJAHAN BASA BALI RING PASRAMAN BUDI PEKERTI DÉSA ADAT MANUKAYA ANYAR TAMPAKSIRING KABUPATÉN GIANYAR. Other thesis, Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar.

[thumbnail of Skripsi] Text (Skripsi)
1911021028_SANG AYU PUTU JUNIANTARI.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (26MB)

Abstract

ABSTRAK
PAPLAJAHAN BASA BALI RING PASRAMAN BUDI PEKERTI
DESA ADAT MANUKAYA ANYAR TAMPAKSIRING
KABUPATEN GIANYAR
SANG AYU PUTU JUNIANTARI
Jurusan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Agama
Program Studi Sastra Agama Dan Pendidikan Bahasa Bali
Fakultas Dharma Acarya
Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
E.mail: sangayujuniantari@gmail.com
Pendidikan merupakan sebuah jalan atau sarana untuk memperoleh ilmu
pengetahuan, maka dari itu peran pendidikan sangatlah penting bagi siapapun.
Dalam UU No. 20 Tahun 2003 sendiri telah dicantumkan tentang pendidikan
yaitu dibagi menjadi tiga jalur, ketiga jalur pendidikan tersebut ialah pendidikan
Formal (sekolah berjenjang), Informal (lingkungan dan keluarga), dan Nonformal
(pendidikan luar sekolah dan masyarakat). Yang menjadi perhatian dalam
pembahasan kali ini ialah keberadaan pendidikan nonformal. Untuk pendidikan
Nonformal sendiri telah banyak disediakan tempat dan jenis pendidikannya.
Dalam Agama Hindu sendiri terdapat salah satu tempat pendidikan nonformal
yang dikenal dengan nama Pasraman. Pendidikan yang terdapat dalam Pasraman
ini akan menjadi sebuah perbincangan dalam penelitian kali ini. Proses
pendidikan dan pembelajaran nonformal dengan sekolah formal pastinya memiliki
metode dan langkah mengajar yang berbeda-beda utamanya bagi siswa Sekolah
Dasar yang ingin melaksanakan pembelajaran bersamaan dengan bermain. Maka
dari itu, seorang Acarya/Guru haruslah memiliki sebuah ide yang dapat
membangkitkan minat belajar siswa. Salah satu tempat pendidikan Nonformal
berbentuk Pasraman yang akan dijadikan lokus penelitian kali ini ialah Pasraman
yang berada di Desa Adat Manukaya Anyar Kecamatan Tampaksiring Kabupaten
Gianyar dengan nama Pasraman Budi Pekerti karena memiliki keunikan dan hal
menarik di dalam proses pembelajaran materi Bahasa Bali.
Acarya/Guru yang ada di Pasraman Budi Pekerti khususnya untuk pembelajaran
Bahasa Bali tersebut menggunakan metode pembelajaran yang jarang dipakai di
sekolah dalam memaparkan materi pembelajaran Bahasa Bali tujuannya adalah
agar pembelajaran Bahasa Bali tidak monoton dan siswa tidak bosan.
Bertitik tolak pada latar belakang diatas tersebut, ada beberapa rumusan
masalah penelitian yang akan dibahas yaitu apa metode pembelajaran bahasa bali
yang digunakan di dalam Pasraman Budi Pekerti dan apa saja kendala yang
terdapat ketika melaksanakan pembelajaran dalam Pasraman Budi Pekerti.
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan apa saja metode pembelajaran
yang digunakan dalam memaparkan materi Bahasa Bali serta menganalisis apa
kendala yang dihadapi saat melaksanakan proses belajar mengajar materi Bahasa
Bali di Pasraman Budi Pekerti tersebut. Penelitian ini diharapkan dapat
memberikan motivasi dan masukan bagi pengajar Bahasa Bali terkait metode
pembelajaran yang baik digunakan agar tidak monoton dan siswa tidak merasa
jenuh belajar selain itu kendala Pasraman dalam melaksanakan pembelajaran
Bahasa Bali diharapkan menjadi acuan perbaikan untuk kedepannya.
Konsep penelitian ini ialah terkait dengan pembahasan metode serta
hambatan dalam proses pembelajaran Bahasa Bali tepatnya di Pasraman Budi
Pekerti Desa Adat Manukaya Anyar kecamatan Tampaksiring Gianyar. Untuk
mengungkapkan masalah tersebut menggunakan Teori Pembelajaran Bahasa dan
Teori Perencanaan Bahasa. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif, dengan
pendekatan deskriptif, sedangkan penentuan subjek penelitian menggunakan
"purposive sampling". Dalam pengumpulan data menggunakan teknik observasi,
wawancara, dan studi kepustakaan. Dalam menganalisis data menggunakan
analisis deskriptif kualitatif.
Hasil penelitian ini adalah metode pembelajaran Bahasa Bali yang digunakan
ialah metode card sort untuk materi Aksara Bali dan metode drill untuk materi
Kidung/Dharmagita. Sementara untuk kendala yang terdapat di dalam Pasraman
ketika melaksanakan pendidikan khususnya pembelajaran Bahasa Bali ada dua
kendala yaitu kendala yang berasal dari Pasraman serta kendala dari siswa.
Kesimpulan yang dapat diambil adalah metode card sort dan drill merupakan
metode pembelajaran aktif yang mumpuni digunakan akan siswa dapat berperan
aktif serta tidak jenuh saat mengikuti proses pembelajaran Bahasa Bali dalam
Pasraman Budi Pekerti. Sementara untuk kendala yang terdapat dalam menunjang
pembelajaran diharapkan dapat dituntaskan secara efektif dan baik agar
kedepannya pembelajaran Bahasa Bali di Pasraman Budi Pekerti dapat berjalan
dengan lancar.
Kata kunci : Pendidikan Nonformal, Pasraman Budi Pekerti, Metode
pembelajaran Bahasa Bali.
UNTENG BEBAOSAN
PAPLAJAHAN BASA BALI RING PASRAMAN BUDI PEKERTI
DÉSA ADAT MANUKAYA ANYAR TAMPAKSIRING KABUPATÉN
GIANYAR
SANG AYU PUTU JUNIANTARI
Jurusan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Agama
Program Studi Sastra Agama Dan Pendidikan Bahasa Bali
Fakultas Dharma Acarya
Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
E.mail: sangayujuniantari@gmail.com
Pendidikan inggihan pinaka pamargi utawi sarana antuk ngamolihang
kaweruhan, ring punika pendidikan mabuat pisan ring sajeroning jadma. Ring UU
No. 20 warsa 2003 ngenénin indik pendidikan wénten tigang soroh inggihan
pendidikan Formal (sekolah majenjang), Informal (palemahan lan kulawarga),
dan Nonformal (pendidikan lianan ring sekolah miwah krama masyarakat). Sané
dados uratiang inggihan ngenénin indik pendidikan nonformal. Antuk pendidikan
Nonformal sampun akéh katemuang genah lan soronyané. Ring Agama Hindu
wénten silih sinunggil wasta pendidikan nonformal sané kabaos Pasraman.
Pendidikan ring Pasraman puniki kaanggé pablibagan ring seseleh mangkin.
Prosés pendidikan lan paplajahan ring Pasraman nonformal sareng sekolah formal
pastika madué metode miwah tata cara malajah sané matiosang utamanyané ring
sisya Sekolah Dasar sané ngaptiang paplajahan kasandingin antuk maplalianan.
Nika mawinan Acarya/Guru patut madué pamineh lan idé sané dados margi antuk
ngobarang semangat malajah sisya. Silih sinunggil genah pendidikan Nonformal
mawentuk Pasraman sané dados bantang babaosang seseleh puniki inggihan
Pasraman sané magenah ring Desa Adat Manukaya Anyar Kecamatan
Tampaksiring Gianyar mawasta Pasraman Budi Pekerti duaning madué keunikan
miwah hal menarik ring proses paplajahan khususnyané materi Basa Bali.
Acarya/Guru sané wénten ring Pasraman Budi Pekerti nganggé métode
paplajahan khususnyané ring matéri Basa Bali sané nembé kaanggé ring sekolah.
Tetujonyané mangda sisya pamilet nénten wadih tur males ritatkala polih
paplajahan Basa Bali ring Pasraman.
Kacutetan pikobet seseleh saking wiwilan punika minakadi : sapunapi
métode paplajahan Basa Bali sané kaanggé ring Pasraman Budi Pekerti miwah
napi piambeng utawi pikobet ritatkala ngelaksanayang paplajahan Basa Bali ring
Pasraman Budi Pekerti. Seseleh puniki matetujon sumangdané uning ring métode
métode paplajahan Basa Bali sané kaanggé ring Pasraman Budi Pekerti miwah
napi piambeng utawi pikobet ritatkala ngelaksanayang paplajahan Basa Bali ring
Pasraman Budi Pekerti. Panyelehan puniki kaaptiang sumangdané mawiguna ring
Guru Pangajian antuk ngarereh tur minehang indik métode sané becik kaanggé
ngawedarang matéri Basa Bali ring sisya mangda nénten wadih ritatkala malajah
lianan ring punika mangda prasida dados sasuluh nentuang paripolah anggé
ngaonang piambeng malajah ring Pasraman.
Satmia seseleh puniki inggihan mapaiketan sareng metode miwah piambeng
paplajahan Basa Bali ring Pasraman Budi Pekerti Desa Adat Manukaya Anyar
kecamatan Tampaksiring Gianyar. Antuk Téori sané kaanggé ngawedah inggihan
Teori Paplajahan Basa miwah Teori Parencanan Basa. Seseleh puniki rumasuk
ring seseleh kualitatif, nganggén pendekatan deskriptif, lan ring penentuan subjek
penelitian nganggén "purposive sampling". Ring sajeroning negepang elikita
nganggén tata cara pratiaksa (observasi), pablibagan (wawancara), miwah studi
kepustakaan. Ring sajeroning nganalisis data nganggén analisis deskriptif
kualitatif.
Pamikolih seseleh puniki minakadi métode paplajahan Basa Bali sané
kaanggé inggihan métode card sort antuk materi Aksara Bali miwah métode drill
antuk materi Kidung/Dharmagita. Lianan ring punika antuk piambeng utawi
pikobet sané wénten ring Pasraman ritatkala ngelaksanayang pendidikan
paplajahan khususnyané ring paplajahan Basa Bali kawéntenan kalih piambeng
inggih punika piambeng metu saking Pasraman miwah saking sisya.
Pamicutet ipun inggihan métode card sort lan métodedrill pinaka métode
paplajahan aktif sané becik kaanggé mangda sisya prasida aktif tur nénten wadih
ritatkala nyarengin paplajahan Basa Bali ring Pasraman Budi Pekerti. Lianan ring
punika antuk piambeng kaaptiang mangda prasida kakaonang sumangdané sisya
pamilet Pasraman nénten madué pikobet.
Unteng Wicara : Pendidikan Nonformal, Pasraman Budi Pekerti, Metode
paplajahan Basa Bali

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: P Language and Literature > PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Divisions: Fakultas Dharma Acarya > S1 - Sastra Agama & Pendidikan Bahasa Bali
Depositing User: Unnamed user with username isma
Date Deposited: 21 Oct 2025 01:45
Last Modified: 21 Oct 2025 01:45
URI: http://repository.uhnsugriwa.ac.id/id/eprint/564

Actions (login required)

View Item
View Item