MODEL PAPLAJAHAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW ANGGEN NINCAPANG KAWAGEDAN NYURAT AKSARA BALI SISIA KELAS X.1 SMA NEGERI 6 DENPASAR WARSA AJAHAN 2022/2023

KOMANG CANDRA NOVIANA DEWI, - (2023) MODEL PAPLAJAHAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW ANGGEN NINCAPANG KAWAGEDAN NYURAT AKSARA BALI SISIA KELAS X.1 SMA NEGERI 6 DENPASAR WARSA AJAHAN 2022/2023. Other thesis, Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar.

[thumbnail of Skripsi] Text (Skripsi)
1911021038_KOMANG CANDRA NOVIANA DEWI.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

ABSTRAK

MODEL PAPLAJAHAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW ANGGEN
NINCAPANG KAWAGEDAN NYURAT AKSARA BALI SISIA KELAS X.1
SMA NEGERI 6 DENPASAR WARSA AJAHAN 2022/2023

Komang Candra Noviana Dewi
Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Agama
Program Studi Sastra Agama dan Pendidikan Bahasa Bali

Fakultas Dharma Acarya
Universitas Hindu Negeri
I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
candranoviana88@gmail.com

Model-model pembelajaran disusun agar hasil belajar siswa semakin
berkembang. Selain itu, model-model pembelajaran harus disesuaikan dengan situasi
dan kondisi siswa. Panyelehan ini membahas (1) model pembelajaran kooperatif tipe
jigsaw untuk meningkatkan kemampuan nyurat aksara Bali siswa kelas X.1 SMA
Negeri 6 Denpasar Tahun Pelajaran 2022/2023.
Dalam menganalisis permasalahan tersebut di atas digunakan teori
Konstruktivisme dan teori belajar behaviorisme. Subjek panyelehan ini adalah siswa
kelas X.1 SMA Negeri 6 Denpasar. Metode yang digunakan untuk mengumpulkan
data adalah metode observasi dan metode tes. Data yang telah terkumpul dianalisis
dengan metode Penelitian Tindakan Kelas (PTK) dengan Langkah-langkah observasi
awal, perencanaan, tindakan, pelaksanaan tindakan, observasi atau evaluasi
Tindakan, dan refleksi. Teknik analisis yang digunakan pada penelitian ini adalah
teknik analisis data deskriptif.
Hasil penelitian menunjukkan (1) model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw
dalam pembelajaran nyurat aksara Bali dimana siswa dibagi menjadi kelompok,
yaitu pertama menjadi kelompok asal, dari kelompok asal kemudian dipilih lagi
menjadi kelompok ahli. (2) pada siklus I diperoleh aktivitas siswa adalah 8,87 dan
meningkat pada siklus II yaitu menjadi 10,76 dan siswa digolongkan cukup aktif. (3)

rata-rata hasil belajar siswa pada siklus I 76,05 dengan ketuntasan klasikalnya
77,56% dan meningkat pada siklus II rata-ratanya 82,97 dengan ketuntasan
klasikalnya 94,18%. Dari analisis dapat disimpulkan (1) model pembelajarn
kooperatif tipe jigsaw pada materi nyurat aksara Bali berhasil meningkatkan
parikrama belajar siswa. (2) model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw pada materi
nyurat aksara Bali berhasil meningkatkan hasil belajar siswa.
Kata kunci: model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw, Nyurat aksara Bali,
Parikrama, Hasil belajar

RINGKESAN

MODEL PAPLAJAHAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW ANGGEN
NINCAPANG KAWAGEDAN NYURAT AKSARA BALI SISIA KELAS X.1
SMA NEGERI 6 DENPASAR WARSA AJAHAN 2022/2023

Komang Candra Noviana Dewi
Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Agama
Program Studi Sastra Agama dan Pendidikan Bahasa Bali

Fakultas Dharma Acarya
Universitas Hindu Negeri
I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
candranoviana88@gmail.com

Model-model paplajahan kasusun mangda pikolih malajah sisia sayan
nglimbak. Siosan punika model-model paplajahan mangda karencanayang manut
kahanan miwah kondisi. Pikobet ring seseleh puniki inggih punika: (1) indik model
paplajahan kooperatif tipe jigsaw sané anggén nincapang kawagedan nyurat aksara
Bali sisia kelas X.1 SMA Negeri 6 Denpasar warsa ajahan 2022/2023.
Rikalaning nganalisis pikobet inucap sané kaanggén teori konstruktivisme lan
teori belajar behaviorisme. Narawakia seseleh puniki sisia kelas X.1 SMA Negeri 6
Denpasar. Tata titi mupul data nganggén metode pratiaksa lan metode tes. Data sané
sampun kapupulang kaanalisis nganggén analisis Panyelehan Tindakan Kelas (PTK)
nganggén langkah-langkah pangrencana, pangelaksana, panureksa/pratiaksa, lan
sasuluh. Tata titi analisis sané kaanggén ring seseleh puniki inggih punika statistik
deskriptif.
Pikolih seseleh nyihnayang (1) model paplajahan kooperatif tipe jigsaw ring
paplajahan nyurat aksara Bali kabagi dados kelompok, inggih punika sané kapertama
kelompok asal, lan kelompok asal manados kelompok wagmi. (2) Ring siklus I
kapolihang parikrama sisia inggih punika 8,87 lan nincapang ring siklus II dados
10,76 miwah sisia kagolongan cukup aktif. (3) rata-rata pikolih malajah sisia ring
siklus I 76,05 ketuntasan klasikalnyané 77,56% lan nincapang ring siklus II rata-ratanyané 82,97 ketuntasan klasikalnyané 94,18%. Saking analisis punika kacutetang
(1) model paplajahan kooperatif tipe jigsaw ring materi nyurat aksara Bali
mrasidayang nincapang parikrama malajah sisia. (2) model paplajahan kooperatif tipe
jigsaw ring materi nyurat aksara Bali mrasidayang nincapang pikolih malajah sisia.

Kruna Unteng: Model paplajahan kooperatif tipe jigsaw, Nyurat aksara Bali,
Parikrama, Pikolih malajah.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: P Language and Literature > PL Languages and literatures of Eastern Asia, Africa, Oceania
Divisions: Fakultas Dharma Acarya > S1 - Sastra Agama & Pendidikan Bahasa Bali
Depositing User: Unnamed user with username isma
Date Deposited: 21 Oct 2025 01:45
Last Modified: 21 Oct 2025 01:45
URI: http://repository.uhnsugriwa.ac.id/id/eprint/568

Actions (login required)

View Item
View Item