I PUTU EMA KRISNA ARTHA, - (2023) PERAN GURU DALAM MEMOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS 5 SD DWIJENDRA DENPASAR TAHUN AJARAN 2022/2023. Other thesis, Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar.
![[thumbnail of Skripsi]](http://repository.uhnsugriwa.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
1911031075_I PUTU EMA KRISNA ARTHA.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only
Download (3MB)
Abstract
ABSTRAK
PERAN GURU DALAM MEMOTIVASI BELAJAR SISWA PADA MATA
PELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS 5 SD DWIJENDRA DENPASAR
TAHUN AJARAN 2022/2023
Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Fakultas Dharma Acarya
Universitas Hindu Negri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
Email: Gunkema999@gmail.com
Penelitian ini mengkaji tentang Peran Guru Dalam Memotivasi Belajar
Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas 5 SD Dwijendra Denpasar Tahun
Ajaran 2022/2023. Peran seorang guru sangat penting dalam proses pembelajaran
dan memiliki peran yang strategis, karena keberadaanya sangat penting dan
berkaitan dengan keberhasilan serta kualitas pendidikan, disamping itu guru
memiliki peran sebagai orang tua kedua yang berada di sekolah.
Tujuan dari penelitian ini adalah ingin mengetahui bagaimana peran guru
dalam memotivasi belajar siswa pada mata pelajaran matematika di kelas 5 SD
Dwijendra Denpasar dan kendala yang dialami oleh guru untuk memainkan
perannya dalam memotivasi belajar siswa. Jenis penelitian ini adalah deskripsi
kualitatif, lokasi penelitian ini bertempat di SD Dwijendra Denpasar.
Temuan penelitian, yaitu 1. Peran guru dalam memotivasi belajar siswa pada
mata pelajaran matematika di kelas 5 SD Dwijendra Denpasar, yaitu 1). Pada tahap
perencanaan, guru sebagai perencana/desainer, 2) Pada tahap pelaksanaan
pembelajaran guru berperan sebagai sumber belajar, fasilitator, pembimbing,
pengelola; 3) Pada tahap penilaian pembelajaran guru sebagai evaluator. 2. Kendala
dalam meningkatkan motivasi siswa, yakni Penggunaan hp saat pembelajaran, 2).
Kurangnya disiplin siswa saat pembelajaran. 3. Upaya yang dilakukan guru
Matematika dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran
matematika, adalah 1) Merubah Model Pembelajaran Pada Pembelajaran
Matematika, 2) Guru Memberikan Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran
Matematika, 3) Guru Memberikan Trobosan Baru Yang Inovatif. 4) Guru
Memahami Minat Belajar Siswa. 5) Membuka Les/Pembelajaran Tambahan
Kata Kunci: Peran Guru, Motivasi Belajar Siswa, Pelajaran Matematika
ABSTRACT
THE ROLE OF THE TEACHER IN MOTIVATING STUDENT
LEARNING IN MATHEMATICS IN CLASS 5 SD DWIJENDRA
DENPASAR ACADEMIC YEAR 2022/2023
Elementary School Teacher Education Department
Acarya Dharma Faculty
Hindu University Negri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
Email: Gunkema999@gmail.com
This research examines the Teacher's Role in Motivating Student Learning in
Mathematics in Grade 5 SD Dwijendra Denpasar Academic Year 2022/2023. The
role of a teacher is very important in the learning process and has a strategic role,
because its existence is very important and related to the success and quality of
education, besides that the teacher has a role as a second parent in school.
The purpose of this study was to find out the teacher's role in motivating
student learning in mathematics in grade 5 SD Dwijendra Denpasar and the
constraints experienced by the teacher in playing his role in motivating student
learning. This type of research is a qualitative description, the location of this
research is at SD Dwijendra Denpasar.
Research findings, namely 1. The teacher's role in motivating student learning
in mathematics in grade 5 SD Dwijendra Denpasar, namely 1). At the planning
stage, the teacher acts as a planner/designer, 2) At the implementation stage of
learning the teacher acts as a learning resource, facilitator, mentor, manager; 3) At
the learning assessment stage the teacher acts as an evaluator. 2. Obstacles in
increasing student motivation, namely the use of cellphones during learning, 2).
Lack of student discipline during learning. 3. Efforts made by Mathematics teachers
in increasing students' motivation in learning mathematics, are 1) Changing
Learning Models in Mathematics Learning, 2) Teachers Providing Student
Learning Motivation in Mathematics Learning, 3) Teachers Providing Innovative
New Breakthroughs. 4) Teachers Understand Student Learning Interests. 5) Open
Additional Lessons/Learning
Keywords: Teacher's Role, Student Learning Motivation, Mathematics
Subject
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Subjects: | L Education > LB Theory and practice of education L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education |
Divisions: | Fakultas Dharma Acarya > S1 - Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
Depositing User: | Unnamed user with username isma |
Date Deposited: | 21 Oct 2025 02:08 |
Last Modified: | 21 Oct 2025 02:08 |
URI: | http://repository.uhnsugriwa.ac.id/id/eprint/850 |